20 oktober 2016

Sjöflygstationen på Frösön

F 4:s sjöflygstation vid Kungsgårdsviken på Frösön. Foto: Steven Hellan.

Längst in i Kungsgårdsviken på Frösön ligger flygflottiljen F 4:s gamla sjöflygstation. När Flygvapnet bildades 1926 övertog den 4:e flygkåren Fältjägarnas gamla område, Frösö läger, för sin verksamhet. Sjöflygstationen placerades vid Dragsedet, ett smalt näs som sammanbinder Bynäset med Frösön, och skulle komma att användas fram till slutet av 1950-talet.

De första flygplanen att användas av 4:e flygkåren var A.1 CVM/Phönix "Dront" (ett dubbeldäckat spaningsflygplan) och S.1 FVM S21/25 (ett svensktillverkat spanings- och ambulansflygplan). Då det första flygfältet på Frösön var litet och relativt dåligt, flyttades flygplanen vid öppet vatten till Kungsgårdsviken och förseddes med flottörer. Vintertid monterade man på skidor och flög från såväl fältet som från isen. Till en början fanns varken slip eller brygga i vattnet, utan flygplanen fick lägga till vid en flotte för tankning, laddning och personalbyte. Efter något år flyttade man längst in i viken, till Dragsedet, där det anlades en slip och bryggor.


B 4 Hawker Hart på Kungsgårdsvikens is i slutet av 1930-talet. I bakgrunden syns sjöflygstationens hangarer. Notera flygledartornet. Foto: F 4:s kamratförening.

1928 byggdes den första hangaren på platsen, avsedd för ambulansflyg. 4:e flygkåren hade nämligen 1927 fått uppdraget att ansvara för ambulansflygningar i mellersta Norrland. Byggnaden uppfördes i en enkel regelverkskonstruktion i trä med sluttande pulpettak. Hangaren användes av ambulansflyget fram till 1958, då verksamheten togs över av den legendariske Gunnar "Spökis" Anderssons och hans företag Jämtlands Aero. Den andra hangaren byggdes 1934, i en konstruktion som på 1930-talet var vanlig inom både flygvapnet och marinen. Denna hangartyp, med ett valvformat tak på en stomme av limträbalkar, gav större takhöjder än de med pulpettak.


Hangar 85 vid F4:s sjöflygstation. Byggd 1928 och använd fram till slutet av 1950-talet av ambulansflyget. Byggnaden är uppförd i en enkel regelverkskonstruktion i trä med kraftigt lutande pulpettak. Foto: Steven Hellan.

Hangar 86 vid F4:s sjöflygstation. Byggnaden uppfördes 1934 och användes fram till slutet av 1940-talet. Ursprungligen fanns ett flygledartorn vid byggnadens sydöstra hörn. Foto: Steven Hellan.
 
Interiör av hangar 86 vid F 4:s sjöflygstation. Foto: Steven Hellan.


1936 omorganiserades 4:e flygkåren till Kungliga Jämtlands flygflottilj F 4. I samband med detta utökades och förstärktes flygfältet avsevärt. Sjöflygstationen skulle dock komma att fortsätta användas, bl a vid den stora flygvapenövningen vintern 1938. När start- och landningsbanan på F 4 asfalterades i slutet av 1940-talet fanns bara ambulansflyget kvar nere i Kungsgårdviken. Från och med slutet av 1950-talet kom hangarerna att användas som förråd.

2005 lades flygflottiljen F 4 ned och den gamla sjöflygstationen föll i glömska. I en kulturhistorisk utredning av delar av Frösön (inklusive F 4) som utfördes 2006 bedömdes hangarerna ha ett högt bevarandevärde. Rekommendationen till Östersunds kommun var att "de bör skyddas genom planläggning enligt Plan- och bygglagen". Då det gamla flottiljområdet blivit allt mer populärt, både för rekreation och exploatering, kan man hoppas att byggnaderna bevaras inför framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar