Saab B 18. Foto: Okänd / Flygvapenmuseum. |
Onsdagen den sjätte
februari 1946 lyfte tio flygplan från Hallands flygflottilj i
Halmstad med Kalixfors utanför Kiruna som destination. Inget av dem
kom fram. Endast ett flygplan återvände oskadat. Ett bärgades 33
år senare, och ett saknas än idag.
Det var upptakten till
svenska flygvapnets förmodligen största mysterium, och detta
mysterium har kopplingar hit till Jämtland.
Första divisionen hade
dagarna innan utrustats med splitter nya Saab B 18B, ett medeltungt
bombplan med tre mans besättning och mycket goda prestanda, och nu
skulle de på en månadslång vinterövning. Vintern gjorde sig
tidigt påmind, för redan vid första mellanlandningen i Västerås
blev de kvar några dagar. Vädret upp mot nästa brytpunkt Luleå
var för dåligt, med full snöstorm. På söndagen bedömdes det
dock vara flygbart, i en öppning mellan två snöoväder, och
divisionen gav sig av. Flottiljchefen ledde från täten och flög en
halvtimme före de övriga, för att rekognosera vädret längs
flygvägen. Sedan följde divisionens åtta maskiner, och lite efter
dem kom en B3 som fungerade som transportflygplan.
Strax efter start
upptäckte divisionschefen att hans radio var trasig, trots att den
testades på marken. Hans signalist kunde ta emot, men inte sända.
Inför utsikten att bli insnöad ytterligare några dagar valde han
dock att fortsätta ändå. Enligt rutinerna skulle ett annat
flygplan ta över förbindelsen med marken, och chefen kunde leda med
handsignaler.
Flygningen uppåt är i
övrigt relativt händelselös, men i höjd med Nordmaling kommer de
in i resterna av det bortdragande snövädret. Runt Piteå, bara
enstaka minuter från Luleå, tjocknar det på och det är som att
flyga in i en mjölsäck. Vädret i själva Luleå är dock godkänt,
men efter att de försökt ta sig både genom och runt snöväggen
väljer divisionschefen att vända och flyga till
alternativflygplatsen Sundsvall.
Återigen blir det lugn
flygning söderut, men vid Örnsköldsvik ger det nya snöfallet som
är på väg västerifrån sig till känna. När divisionen är vid
Ångermanälvens mynning, återigen bara minuter från målet, kommer
beskedet att Sundsvalls flygplats är stängd p.g.a. hårt väder.
Divisionschefen överväger handlingsalternativen innan han till slut
beordrar divisionen att nödlanda. De åtta flygplanen delar upp sig
i rotar, för att hålla sig ut vägen för varandra i den dåliga
sikten. Två går ner i Norasundet, två landar i Härnösands hamn,
två landar på Ångermanälven vid Ramvik och en orsakar en
flaggstångsknopps för tidiga död innan landning i Lunde. En hörs
aldrig av igen. B3:an landar snyggt på Storsjön söder om
Härnösand.
Lyckligtvis klarar sig
alla (som återfunnits) utan allvarliga personskador, men flygplanen
är samtliga mer eller mindre hårt åtgångna. Mig veterligen är
det här enda gången som en hel svensk division slagits ut vid ett
och samma tillfälle. En av kopplingarna till Jämtland är att
flygtekniker från Jämtlands flygflottilj skickas för att ta hand
om planen. Av sju nödlandare tas sex om hand, men den sjunde tappas
när den ska lyftas in till kaj i Härnösand. Den blir kvar där
till 1979. Av de sex repareras fyra till flygdugligt skick.
Vart den åttonde tagit
vägen är en gåta. Landsfiskalerna i hela nedre Norrland larmas,
och samlar in vittnesmål från de som sett eller hört någonting,
men iakttagelserna är få och spridda. De har setts flyga ut över
Bottenhavet. De har skickat upp nödraketer vid Kramfors. De har
varit i Gnarp och i Älvros. Från Hoting har de flugit åt två
olika håll. I Finland. I Norge. Ingen vet någonting säkert. De
tips som kommer in följs upp, och när snöstormen har lagt sig så
att det går att flyga igen flygspanas det i intressanta områden.
Efter ungefär en vecka bedöms det dock inte längre vara en
räddningsaktion, och spaningarna trappas ner.
På den här tiden var
haverier vanliga i flygvapnet. Försvinnanden var mer sällsynta, men
de förekom. Oftast hittades flygplanen efter några månader, eller
ibland år.
Två militära flygare framför en Saab B 18. Foto: Okänd / Flygvapenmuseum. |
B 18 är i tjänst i
nästan femton år till, men i slutet av 1950-talet skrotas de sista
kvarvarande. Inte en enda bevaras. Det blir ett problem ett decennium
senare, när tanken på ett flygvapenmuseum kommer igång på allvar.
Då börjar man se sig om efter någonting utställbart. Det ryktades
om att en B 18 skulle finnas på en brandövningsplats på en
flottilj. Den fanns visserligen där, men var alldeles för skadad
för att kunna användas. Den som sjönk i Härnösands hamn visste
man på ett ungefär var den fanns, men man visste också att den var
skadad från bärgningsförsöken, så fokus lades på den försvunna.
Efter att ha studerat arkiv och pratat med lokalbefolkning läggs
fokus till att söka i Grönsviksfjärden, där en stor vak dykt upp
i anslutning till försvinnandet. Draggningar då gav inget resultat.
1970-talets ekolod är bättre än 1940-talets draggar, men inte
heller de hittar något flygplan.
Efter ett tag bestämmer
man sig för att söka efter den i hamnen, och bara några månader
sedan hittas den i bottendyn på 30 meters djup. Under hösten 1979
bärgas det flygplanet (nr 18172, kodbokstav Niklas röd David), och
det är den som nu står på Flygvapenmuseum i Linköping. 18180,
Niklas röd Niklas, förblir försvunnet.
Sveriges enda bevarade Saab B 18, på Flygvapenmuseum i Linköping. Foto: Henrik Barkman. |
Det är då jag hör
talas om händelsen. 1979 är jag en mycket flygintresserad
åttaåring, och ett gammalt fynd är ju spännande. Ett halvår
senare sänder TV dokumentären ”Nödlanda där ni kan!” om
flygningen och försvinnandet, och efter det har jag aldrig kunnat
släppa tanken helt. Som de flesta andra tror jag att de ligger i
Bottenhavet.
Hösten 2015 nämner
jag i ett Twitter-samtal om SVT Öppet Arkiv att jag skulle vilja se
om ”Nödlanda där ni kan!”, och en journalist jag känner blir
nyfiken. Morgonen därefter har han varit i arkivet och hittat vad de
skrev om händelsen när det begav sig, och jublar över att det
finns en koppling till Jämtland. Det visar sig nämligen att ett av
de viktigare sökområdena var längs järnvägen mellan Hoting och
Östersund, baserat på att ett antal personer har sett eller hört
flygplan i det området. Inte långt därifrån, i Storåbränna, har
två damer sett ett mystiskt ljussken uppe i bergen, och varken
skidpatruller eller flygspaning kunde hitta en förklaring till det
ljuset.
Utsikt från Storåbränna. Foto: Henrik Barkman. |
Dagen efter det åker
han och jag till Storåbränna och Lakavattnet och gör en intervju.
När läsare efter det kontaktar mig för att diskutera händelsen
inser jag att jag verkligen vill gå på djupet. Det blir alltså
till att vända sig till arkiven, för att komma så nära källorna
som möjligt. Biblioteket i Östersund erbjuder gamla dagstidningar
på mikrofilm, och från Krigsarkivet och Landsarkiven i Östersund
och Härnösand får jag andra handlingar.
När jag läser
rapporten om ljuset i Storåbränna slås jag av att det beskrivs som
en nödraket skulle beskrivas av någon som bara rapporterar vad hon
ser, och att skenet ses precis när jag skulle skicka upp en nödraket
om jag ville bli upptäckt – i gryningen när det är så mörkt
att den kan ses, men folk ändå är vakna. Dessutom finns det en bra
riktiningsangivelse, så jag avgränsar ett sökområde och ägnar
några dagar åt att detaljstudera fjällterräng i Google Earth, för
att se om det finns några som helst spår.
Till slut hittar jag
bland ett oräkneligt antal små svarta trädskuggor en liten svart
fläck som ser annorlunda ut. Raka linjer, räta vinklar och symmetri
är inte så vanligt på fjällmyrar, och dessutom är svärtan både
flygplansformad och så låg att den inte rör sig när trädens
skuggor vrider sig med solen. Denna upptäckt gör jag samma vecka
som snön börjar falla i området. Det blir en lång vinter, som jag
ägnar åt att läsa in mig på andra rapporter. I
haverikommissionens rapport hittar jag, när jag lägger ihop några
uppgifter från olika kapitel, en sannolik förklaring till varför
flygplanet inte nödlandade tillsammans med resten av divisionen. Det
förefaller ha varit en initiativrik och handlingskraftig besättning,
och de gjorde troligen bedömningen att de kunde flyga till Optand
och landa snyggt på en flygplats. Genom att kombinera topografi,
meteorologi och lite psykologi får jag dessutom ett möjligt
händelseförlopp som förklarar hela händelseförloppet från det
de skildes från divisionen till att de landar på myren, inklusive
varför det blev just den myren. Det händelseförloppet har visst
stöd i observationer från marken.
När det äntligen blev
barmark begav jag och en kompis oss till myren. Silhuetten var så
tydlig på satellitbilderna att jag trodde flygplanet låg på
markytan. Inte, då. Den visade sig vara kanaler i sönderbrutet
parti gungfly på en riktigt mjuk myr, ett sönderbrutet område som
inte liknade någonting någon av oss tidigare sett på myrar.
Någonting verkar ha hänt där.
Möjlig haveriplats. Foto: Henrik Barkman. |
Möjlig haveriplats. Foto: Henrik Barkman. |
En månad senare flög
jag dit med en sportflygare jag känner, för att se efter från
ovan. Det jag kunde konstatera är att just den här myren är det
enda som ser landningsbart ut i det området med fjällskog, och att
det i myrens längdriktning går en fåra som om någonting glidit på
ytan. Den fåran slutar i det kanalsystem som ser ut som silhuetten
av ett tvåmotorigt flygplan i rätt storlek. Dessutom fanns det ett
litet hål med klart vatten, och där kunde jag se en rak kant (inte
heller vanligt i naturen) som liknade ett skevroder från en B 18.
Återigen indicier, men
ingenting konkret. Ytterligare en månad senare blir det en ny
expedition till platsen, tillsammans med några vänner. Bl.a. hade
vi med oss en gummibåt, för att kunna komma ut på de mjukare
delarna av myren. Kanalsystemet gränsar till öppet vatten på ena
sidan. Lärdomen av denna expedition var att det finns dy på
platsen. Jag hade en fyrameters lavinsond med mig, och med den kunde
jag inte hitta någonting annat än dy. Finns det någonting på
platsen har det alltså mer än fyra meter dy över sig. Jag kunde
inte heller hitta någon botten, så jag kan inte säga någonting
säkert om vare sig att det finns eller inte finns någonting på
platsen.
Möjlig haveriplats. Foto: Henrik Barkman. |
Summering: Från ett
område där möjliga nödraketer sågs i anslutning till
försvinnandet har jag hittat en myr där det ser ut som att ett
flygplan har landat och sjunkit. Dessutom har jag ett möjligt
händelseförlopp som skulle placera landningsplatsen just där. Jag
vill undersöka platsen grundligare, för att säkert kunna avgöra
om det finns eller inte finns någonting där.
Jag har rapporterat om
mitt sökande och mina slutsatser till Försvarsmakten, och de är
klart intresserade av att få veta var tre personer och ett flygplan
har tillbringat de senaste sju decennierna.
/Henrik Barkman.
Hur går det med vidare efterforskningar??
SvaraRaderaHej!
SvaraRaderaMin gammelmorfar var en av besättningsmännen. Jag är intresserad över att få veta hur det har gått med eftersökningarna.
Mvh Martina
Jag är efter nya fynd helt övertygad om att det ligger ett flygplan i myren.
RaderaDu bör kunna läsa den här utläggningen om fynden även utan att ha konto på Facebook:
https://www.facebook.com/barkmanstein/posts/10155195683160945
Spännande Henrik, kan man inte säga säkert med dagens sondteknik? Borde ju visa direkt profilen av ett plan ( eller delar därav) kanske krävs helikotrar för instrumentstyrning och därmed stor kostnad?
Radera